Artykuły dla rodziców
Artykuły
Pomiędzy indywidualizmem a dostosowaniem się.
Każdy jest inny
Pięcio-, sześcioletnie dziecko doskonale umie określić siebie, wie, jakie jest. Na rysunku wiernie odzwierciedla kolor włosów i oczu. Zwraca uwagę na to, jak jest ubrane i jaką ma fryzurę. Wie, co lubi i w czym jest dobre. Usłyszało na swój temat wiele określeń i większość z nich stosuje do siebie. Chwali się umiejętnościami i zaczyna porównywać z rówieśnikami.
Ja najszybciej jeżdżę na rowerze. Dowiaduje się od bliskich, że „na całym świecie” nie ma drugiej takiej samej Zuzi czy Marcela, i samodzielnie zaczyna się przekonywać, że to prawda.
Czytaj więcej o: Pomiędzy indywidualizmem a dostosowaniem się.LIST DO RODZICÓW
Temat tygodnia: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
Tematy dni: Domowa spiżarnia; Robimy jesienne przetwory – warzywa; Robimy jesienne przetwory – owoce; Zabawy na jesienne wieczory; Moje skarby.
Drodzy Rodzice,
w tym tygodniu rozmawiamy o jesiennych przetworach. Omawiamy warzywa i owoce, z których można zrobić soki, kompoty, dżemy, powidła, marmoladę.. Dużo czasu poświęcimy zabawom z wykorzystaniem owoców i warzyw. Klasyfikujemy je, przeliczamy, dokładamy lub odkładamy tak, by otrzymać podana liczbę elementów. Poznajemy liczbę 1,
a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 1. Odpowiadamy na pytania: ile jest elementów, oraz który z kolei jest wskazany element. Poznajemy literę m, M, jak mama lub Marta. Uczymy się wysłuchiwać głoskę m na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbujemy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M.
Dobre pomysły dla mądrych rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem.
- Wspólne przygotowywanie przetworów na zimę – soków, kompotów, dżemów, marmolad, powideł, kiszonych lub konserwowanych ogórków, kiszonej kapusty itp.
- Zabawy w przeliczanie dowolnych owoców lub warzyw; określanie, ile ich jest, który z kolei jest wskazany element.
- Zabawy w klasyfikowanie przedmiotów według podanej cechy – rodzaju (warzywa i owoce), wielkości (duże i małe), koloru.
- Zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek.
- Zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter.
- Czytanie książek – opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek.
W przyszłym tygodniu będziemy potrzebować:
- zdjęć członków naszej bliższej i dalszej rodziny;
- ilustracji sprzętów wykorzystywanych dawniej, np. w gospodarstwie domowym;
- ilustracji przedstawiających różne domy.
Rozwój mowy dziecka a przedszkole.
Wśród przedszkolaków można spotkać wiele dzieci, które mają problemy z prawidłową wymową. Główną przyczyną trudności artykulacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym jest niedostateczna sprawność narządów artykulacyjnych. W takich sytuacjach pomocny byłby logopeda. Niestety nie wszystkie przedszkolaki otoczone są opieką logopedyczną. Sytuacja ta stanowi kolejne wyzwanie dla nauczyciela przedszkola, który może w prosty sposób uczestniczyć w kształtowaniu poprawnej wymowy dzieci poprzez wzbogacenie swoich zajęć w ćwiczenia ortofoniczne czy różnego rodzaju zabawy logopedyczne.
Czytaj więcej o: Rozwój mowy dziecka a przedszkole.